martes, 20 de marzo de 2012

QAWAQ, "Cultura Andina y Caminantes" Edicion # 17



QASI KAWSAKUQ RUNAKUNAM KANCHIK

Qutu wiraquchakunapa kayninqa, ñuqanchik kayninchikman, llapan wawqi llaqatanchikpawanpas, karu chimpanapaqmi kachkan: Ñuqanchikqa qawka kawsakuqmi, qawka tiyakuqmi kanchik; paykunaqa maqanakuyllapim kawsakunku, maqanakuywan, maqanakuypaq: Tuqiachiymi rimachkan; hina tuqiachispa kawsaspa imatapas llutanta ruanku.

Qasi kawsakuyqa hina sumaq kuskachakuy, waranqa watakunapi quñunakuspa yacharusqanchikmi, takanakuy kaptimpas, qarkamunchik, lluqsichinchik, sumaq tantiakuywan. kaypachapiqa michanakuy, anyanakuy, maqanakuy kachkanmi, chaymi ñuqanchik sunqunchikman yaykuchinchikchu.

Yachachkanchikmiki yaykuruptinqa manchay millapa runan karuchwan, supaypawawanhina.
Kay kuskatiyay laya, tukuy llaqtakunapim qutu wiraquchakuna hina kaqmi nispa takiarachinku: anyanakuyta, takanakuyta, maqanakuyta, yachaqninkunaqwa rimaykukuspa. Sapapunchaw iman suamaqay, chakusaruy alli qasi kawsakuq runakunata. Takamaskaypas, maqaypi puriypas muyuy muyuyllam qamun mana qaykapipas usianmanchu hina.

Ñuqaykuñataq runa awanakuypi kawsakunchik, wawqi panikuna hina, kuyanakuq tayta mamayku hina, ayninakuspa, minkanakuspa. Mikuyta Kawsayta pakaytaqa manan allinta qawanchikchu, qarqumuniku, llutan tiaq kaptin. chayqa qallarimun runa machu tukuq kaynimpi, apakuypi, wakinta qichuspa, maqaspa.

Qutuwan rantikuyqa, hina allinmi nispa runa suakuyta yachachiyqa, manam qaykapipas karqachu ñuqayku sumaq kawsaypi. Llaqatan llaqtan rantikuyta ñuqaykuqa yacharaniku, llapa ima rantikuy pampakunapi, manam qutu wiraqucha layapichu. Chay rantinakuypiqa allin kulluwan rantiq, yapachantin,allin chaninchakuypi.

Ñuqaykuqa manan walala hina rimanchikchu qasi kakuypaq, ama llullakuspa qasim kausakuniku tiakuniku, chaynam kaniku. Qasi tiuakuyqa suti sumaq kawsaymi kachkan mana pitapas ñakarichispa, mana suaspa. Ñawpallaqta hina kawsakuq ayllunchikkunaman asuykamuptiykiqa sutim rikuwaq mana runata ñakarichinchikchu. Llamkakuniku, tarpukuniku uywakuniku hina wayllunakuspa, kuyanakuspa, kusikuyllapi takikuspa tusukuspa raymikuspa llapanchik

SOMOS PERSONAS QUE VIVIMOS EN PAZ

Entre la civilización occidental globalizada y nuestra cultura andina y demas culturas ancestrales de America hay un abismo que nos separa: Nosotros somos personas que vivimos en paz; en cambio los civilizados viven en violencia, con violencia y para la violencia. La explotacion, el medio fundamental de su modelo de desarrollo, habla por si misma.

Vivir en paz es condición de convivencia armonica que la aprendimos a traves de miles de años de experiencia colectiva, lidiando tambien con factores de violencia que logramos controlar con inteligencia y sensates. La violencia esta presente en la vida, solo que no permitimos que nos controle a nosotros, pues sabemos que de ser asi descenderíamos a condiciones inhumanas y bestializadas.

El modelo de sociedad que se ha globalizado tiene la caracteristica escencial de haber legitimado y legalizado la violencia y las guerras, previa justificacion a traves de sus teoricos. La constante es la agresion abusiva y el atropello contra las personas honestas y pacificas; la provocacion y desarrollo de la violencia en una espiral inacabable.

En cambio, las relaciones humanas que desarrolamos nosotros son de hermandad, de familiaridad de cariño y reciprocidad. La usura es por eso un defecto que rechazamos, porque esta se origina en la prepotencia para acumular en desmedro de nuestros hermanos, y supone una forma inicial de agresion y violencia.

El negocio, la legitimacion del robo en las relaciones de intercambio, nunca existio en nuestra cultura, aunque fuimos expertos intercambiadores en un mercado muy diferente al de la civilizacion, donde la condicion de su realizacion era y es el equilibrio, las justas relaciones de valor en el intercambio.

Nosotros no hacemos discursos sobre la paz, la practicamos y honramos porque es nuestra forma de vida. La paz nuestra es real porque no vivimos para explotar a los demas ni robar a nadie. Si visitan nuestras comunidade que aun consevan sus valores ancestrales, podran comprobar que nadie vive buscando explotar a nadie. Realizamos nuestras labores de cultivo y fructificacion de la tierra y de crianza de nuestros animales, con el mismo cariño con el que les cantamos, bailamos y celebramos con ellos en nuestras fiestas.

Red Crow no es Sioux-Lakota, sino de la Nacion Hopi. Se confunde porque el participó en la pelicula "Danza con lobos" como anciano sabio de los Lakotah. Era ademas músico y compositor, que siempre llevo la lucha de las naciones ancestrales en sus palabras.

No hay comentarios:

Publicar un comentario